PERSPEKTIV PÅ PANDEMIN

Nyhet /

Två filmer ur programmet som på olika vis speglar vårt nya världsläge. 

»76 Days« 
Av: Hao Wu, Weixi Chen 

76 dagar som förändrade världen skildras på isande nära håll i Hao Wus dokumentär om Coronautbrottet i Wuhan. Vit text mot svart bakgrund förklarar sakligt hur miljonstaden Wuhan försattes i omedelbar karantän den 23e januari 2020. Det hemmavana hollywoodgreppet att använda en fiktiv pandemi som katalysator för apokalypsen dammas av i en av årets tyngsta filmer, med enda skillnaden att den här gången är viruset verkligt. 

Undantaget svepande vyer från tomma och tysta gator förblir Wuhan anonymt. Istället rör sig filmkameran inuti de trånga sjukhuskorridorerna bland den högpresterande vårdpersonalen vars ansikten knappt går att identifiera inuti den astronautliknande skyddsutrustningen. Samtidigt ligger en kartong med vibrerande och blinkande mobiltelefoner helt stilla på ett ödsligt kontor. De ska desinfekteras och sedan skickas med post ut från sjukhuset till de som förlorat familjemedlemmar inuti de stängda sjukhusen. I »76 Days« presenteras omedelbara och smärtsamma vittnesmål från epicentrumet för coronapandemins utbrott. 

 

»The Best Is Yet To Come«  
Av: Jing Wang 

Pennan är ett mäktigt vapen i Wang Jings regidebut där en idealistisk reporter snubblar över en story som påverkar hundratals miljoner människor. Inspirerar av den sanna historien om händelserna som följde efter SARS-epidemin, följer vi journalisten Han Dong som börjar undersöka användandet av förfalskade läkarintyg och inser snabbt att han har lyckats blottlägga en nationell folkhälsoskandal. »The Best Is Yet To Come« är ett lika välproducerat som högaktuellt murveldrama om en ovanlig vardaglig hjälte. En oerhört välproducerad och vältajmad granskning av post-pandemi-journalistik. 

Prenumerera på festivalens nyhetsbrev

Missa ingenting under festivalen. Anmäl dig till vårt nyhetsbrev här.