Stockholms filmfestival är en mötesplats för både publik och bransch och erbjuder flera attraktiva exponeringsmöjligheter. Varje år samarbetar vi framgångsrikt med en stor mängd företag inom diverse olika branscher och storlekar. Vi hittar samarbeten som fungerar specifikt för varje partner.

2013 var vi nominerade som ett av fem bidrag i kategorin Rättighetsinnehavare till Sveriges Sponsrings och Eventförenings utmärkelse Gyllene Hjulet.

2007 tilldelades vi tillsammans med Nokia, Gyllene Hjulet i klassen Kultur/Underhållning och det samarbetet har också belönats med Stora Kultur & Näringslivspriset och Kreativa höjdpriset på Swedish Arts and Business Award.

Tillsammans med Nikon bjöds vi tidigare i år in av branschorganisationen Kultur och Näringsliv för att berätta om vårt samarbete kring Nikon Film Festival: I am Tomorrow under ett frukostseminarium på Zita.

Om festivalen 

Stockholms filmfestival startade 1990 och är ett av Nordens största kulturevenemang. Den internationella festivalen pågår under tolv intensiva novemberdagar och visar 200 filmer från fler än 60 länder, i stort sett alla premiärer. Sammanlagt arrangeras över 500 programpunkter med visningar, seminarier, Face2Face, Red Carpet och fester. Festivalen gästas av ett 100-tal filmskapare och sedan starten har celebriteter som Susan Sarandon, Luc Besson, Lauren Bacall, Ang Lee, Gena Rowlands, Roman Polanski och Quentin Tarantino besökt festivalen och mött publiken på biograferna.

Målgrupp

Snittåldern på festivalbesökaren ligger runt 30 år och könsfördelningen är jämn. Undersökningar pekar på en ung medveten publik av ”early adopters”. 95% bor i Stor-Stockholm 80% är högskoleutbildade. Dryga 50% förvärvsarbetar (40% är studerande). Mer än 90% läser dags- och gratistidningar. I flera undersökningar märks stor benägenhet att byta bland t.ex. mobiloperatörer och märken.

Press och bransch

1000 journalister och representanter från filmbranschen ackrediteras till Stockholms filmfestival varje år. Drygt 1200 inslag genererades i press och media 2010 och det är en positiv ton i publiciteten.

Vi erbjuder tre nivåer av sponsorskap och många möjligheter till exponering. Kontakta oss för mer information.

Kontakta oss:

 

Astrid Hallenstvedt

Sponsorchef 
Tel 08-677 50 93
E-post astrid@stockholmfilmfestival.se

 

 

       SUSANNE PAAKKONEN SJÖBERG

      Säljare
      Tel 08 - 677 50 35
      susanne@stockholmfilmfestival.se

 

 

 

 

Utmärkelser

2015 – Vinnare Svenska Publishing Priset digitala medier B2C för sajten Moments

2013 – Dubbelsegrare i Swedish Arts & Business Awards. Stockholms filmfestival erhöll det stora vinnarpriset för samarbetet med huvudsponsor Telia och ett finalistpris för samarbetet med LEGO och Stockholms filmfestival Junior.

2011 – Svenska Publishingpriset, Kategori Kataloger.

2007 – International Film Festival Summit - IFFS  Excellence Award, International Category tilldelas festivalchef Git Scheynius.

2007 – Stora Kultur- och Näringslivspriset. Stockholms filmfestival och Nokia för Mobile Movies

2006 – Gyllene hjulet, Bästa sponsringsprojekt – Kultur/underhållning för projektet Mobile Movies, tillmsammans med Nokia

2001 – Föreningen Kultur och näringsliv, Bästa Kultursponsring (3:e pris), Stockholms filmfestival, Mekano film & television och Strangeways

1999 – Filmpublicisternas marknadsföringspris Filmtuppen

1996 – Nöjesguidens Stockholmspris: Årets nöjesförbättrare