Mary Harron tilldelas Stockholm Lifetime Achievement Award

Nyhet /

Regissören Mary Harron är tillbaka på Stockholms filmfestival för att visa ännu en av sina briljanta psykologiska dramafilmer. Denna gång genom en obehaglig verklighetsskildring om mördarsekten »Mansonfamiljen«. Men hon är även här för att hyllas för sitt enastående bidrag till filmens utveckling.

22 år efter sin första nominering är den feministiska regissören Mary Harron nu tillbaka på Stockholms filmfestival för att ta emot ett av våra mest hedrande priser – Lifetime Achievement Award – och visa sin nya film »Charlie Says«.

Innan sin filmkarriär arbetade Mary Harron som skribent, bland annat för tidningarna Punk och The Guardian. Det var inte förrän i 40-årsåldern som den numera erkände regissören bestämde sig för att lägga pennan på hyllan och satsa på en karriär inom film. Det visade sig vara ett lyckat val. Hennes första film »I Shot Andy Warhol«, nominerades till flera priser som hjälpte till att sätta hennes namn på världskartan. Bland annat var hon på plats på Stockholms filmfestival för sin nominering till Bronshästen.

Men det var inte förrän fyra år senare, år 2000, när »American Psycho« släpptes som hon kom att bli ett av de stora namnen på filmvärldens läppar. Det psykologiska dramat, som är en satir på den manliga fåfängan, har blivit en tidlös kultklassiker. För trots det faktum att »American Psycho« speglar den kapitalism som fanns i USA under Reagan-eran på 80-talet, har Harron lyckats skapa en bild av en man som fanns mycket tidigare än så, och som kommer att göra så även i framtiden.

Harron har även gjort sig ett namn inom tv-produktion. Främst med Netflix- serien »Alias Grace«. Det mycket populära och skakande brottsdramat utspelar sig i Kanada på 1800-talet och handlar om en psykolog som försöker få en mördare friad med anledning av hennes galenskap.

Mary Harrons sätt att bygga upp spänning i film var väldigt ny när den kom, och är ovanlig än idag. Hon fokuserar mycket på att ifrågasätta makten hos karaktärerna och, som hon själv har valt att beskriva det, ett slags »vem som betraktar vem«-dynamik. Och det är där hennes styrka ligger – i att ge ett nytt perspektiv på hur personer i maktposition gestaltas.

I filmen »Charlie Says« lägger Mary Harron återigen fokus på onormala maktstrukturer. Filmen är ett mörkt drama med fokus på karaktärernas psykologiska utveckling och skildrar, precis som Mary Harrons tidigare filmer »I Shot Andy Warhol« och »Notorious Bettie Page«, en verklig händelse. Just denna handlar om det ökända förhållandet mellan tre unga kvinnor och mannen som övertalade dem att begå fruktansvärda mord – Charles Manson.

Här hittar du biljetter till Mary Harrons film »Charlie Says«!

Text: Jonna Nordlund

Prenumerera på festivalens nyhetsbrev

Missa ingenting under festivalen. Anmäl dig till vårt nyhetsbrev här.