FAQ – VANLIGA FRÅGOR

Hej kära medlem, och varmt välkommen till Stockholms internationella filmfestival 2019! Här har vi samlat de vanligaste frågorna vi får från våra medlemmar. Om du inte hittar det du söker här är du självklart välkommen att kontakta oss via Kontaktsidan. Har du specifika frågor kring just ditt medlemskap, uppge gärna ditt medlemsnummer.

Var god observera att festivalen sedan 2018 är helt och hållet biljettlös. Du visar upp din bokningsinformation i din profil, antingen via hemsidan eller via vår app. Du kan även visa upp ditt fysiska medlemskort för tillträde till en bokad visning - all biljettinformation finns sparad på kortets streckkod.

BILJETTKÖP/BOKNINGAR VIA HEMSIDAN

JAG HAR GLÖMT BORT MITT INLOGG, VAD GÖR JAG?

Välj "logga in" i menyn och klicka på "återställ lösenord" och fyll i din mailadress i rutan så skickar vi en länk till den mail som finns registrerad på ditt medlemskonto. Klicka på länken i mailet och välj ett nytt lösenord. Om du inte hittar mailet i din inkorg, kika bland skräpposten, tyvärr hamnar automatiserade mail där ibland. 

MÅSTE MAN VERKLIGEN VARA INLOGGAD NÄR MAN GÖR SITT KÖP?

Ja, men att skaffa ett inlogg är helt gratis och går fort. Du behöver bara fylla i dina uppgifter i formuläret som finns under "logga in" högst upp på hemsidan. Om du tror dig ha haft ett konto tidigare, testa gärna först att återställa ditt lösenord innan du skapar ett nytt konto.

MÅSTE MAN VARA MEDLEM FÖR ATT HANDLA PÅ SAJTEN? 

Det går att köpa biljetter på hemsidan utan att vara medlem - men ska du ändå köpa biljetter, varför inte bli medlem på en gång? Medlemskap måste visas upp vid inpassering till biografen och det görs genom att du uppvisar ett medlemskort, antingen fysiskt eller i appen. Vill du inte bli medlem i festivalen, utan endast se någon enstaka film, kan du köpa en prova-på-biljett - då behövs inget löpande medlemskap. 

HUR HANDLAR JAG?

Klicka på "Festivalen" i menyn för att komma till årets program. När du hittat visningarna du vill se väljer du först antal biljetter och klickar sedan på "köp" för att lägga dem i varukorgen. Du kan sedan fortsätta bläddra i programmet och välja biljetter till alla visningar du vill gå på. När du är klar går du till varukorgen och trycker på "Till kassan", så kommer du vidare till betalsidan där du anger dina betaluppgifter.

HUR GÖR JAG ETT KÖP MED EN VOUCHER?

Vouchers är giltiga betalmedel från och med festivalens första dag (6 november). Du kan alltså inte köpa biljetter till visningar med vouchers förrän festivalen har börjat. Du fyller i vouchernumret (syns längst ner till vänster på voucherns framsida och börjar på 2019) i rutan för voucher i varukorgen.

HAR MITT KÖP GÅTT IGENOM?

Har ditt köp status "Beställd" alternativt "Skickad" på ditt medlemskonto har köpet gått igenom som det ska. Se nedan hur du hittar din bokning på dina medlemssidor. Står det istället "Avbeställd" har betalningen inte gått igenom, och inga platser har bokats till visningen. Gör i detta fall om köpet, och kontrollera inom några dagar att det första misslyckade köpet inte har debiterats ditt konto. Kontrollera också att du har pengar på kortet, eller försök med ett annat kort eller en annan webläsare. Om köpet fortfarande inte går igenom är du välkommen att kontakta oss på biljett@stockholmfilmfestival.se med en tydlig fallbeskrivning. Observera att vi inte kan hjälpa dig att göra ett köp, men kan föreslå andra lösningar.

VAR ÄR MIN ORDERBEKRÄFTELSE?

Vissa mailadresser spärrar/sorterar tyvärr bort de autogenererade bekräftelser som skickas efter att du har gjort en platsbokning eller ett köp av medlemskap via hemsidan. Det kan vara skönt att veta att bekräftelsen egentligen inte fyller någon funktion: du ser alla dina köp under din "Köphistorik" som inloggad på hemsidan (OBS! ej i appen). Om du har köpt en s.k. prova-på-biljett syns även den i din köphistorik (mer om prova-på-biljetter kan du läsa nedan).

HUR SER JAG MIN BOKNING?

Filmfestivalen är från och med 2018 helt biljettlös. Har du köpt prova-på-biljett loggar du in på ditt konto och visar visningsinformationen i din Köphistorik för biografpersonalen i insläppet, alternativt ditt bekräftelsemail. Visningsinformationen utgör i detta fall din "biljett" till filmen. Du kan naturligtvis även ta en skärmbild, eller skriva ut bekräftelsen. Medlemsköp lagras direkt på ditt fysiska medlemskort eller i din app - det enda du då behöver visa upp är medlemskortet, då alla dina visningar finns sparade på kortets streckkod. Vår app Stockholms filmfestival laddar du ner kostnadsfritt i App Store eller Google Play.

JAG HAR BOKAT FEL/FÅTT FÖRHINDER, HUR GÖR JAG? 

Har du råkat köpa till fel dag eller tid, eller helt enkelt fått förhinder till en bokad visning, kan du byta till en annan film eller en annan visningstid. Detta kan göras på vårt Festivalcenter eller någon av våra biografer (observera att vi tar ut en administrativ avgift om 10 kr/biljett för alla byten). Biljettbyte måste ske senast 30 minuter innan filmstart. Festivalen står inte för eventuell mellanskillnad. Återköp gäller ej på någon av våra visningar eller på våra medlemskap. Obs att biljettbyten endast kan göras på plats, inte via mail eller telefon.

 

FILMFRÅGOR

KOMMER FILMEN ATT VARA TEXTAD? 

Vi visar filmerna på originalspråk. Alla filmer utom de med engelskt tal visas med engelsk text och i vissa fall även de med svenskt tal. Undantag kan förekomma för svenska filmer, vilka eventuellt inte har engelsk text. Du ser i programmet (både online och i papperstidningen) om en film är textad, och i så fall på vilket språk.

NÄR BÖRJAR EN RED CARPET-VISNING?

Tiden för en Red Carpet-visning är starttid för mingel/dörröppning. Filmen börjar alltid en halvtimme senare än utsatt tid.

 

FRÅGOR KRING MEDLEMSKAP

MÅSTE MAN VARA MEDLEM FÖR ATT SE FILMER UNDER FESTIVALEN?

För att ta del av allt festivalen har att erbjuda året runt måste du vara medlem. Men vill du bara gå på någon enstaka visning under höstens festival 6-17 november kan du köpa en prova-på-biljett till en enstaka visning.

Det finns dock många fördelar med att vara medlem! Stockholms filmfestival erbjuder sina medlemmar film året runt genom bland annat över 10 förhandsvisningar per år (först till kvarn gäller). Detta gör att årskortet är värt cirka 1300 kr. Medlemmar kan även boka biljetter till dagsvisningarna under Stockholms filmfestival Junior i april månad utan kostnad. 

HUR LÄNGE RÄCKER MITT MEDLEMSKAP?

Från och med 2019 gäller ditt medlemskap löpande. Varje år, på årsdagen av då du först blev medlem, dras summan för medlemskapet från samma kort du använde för att först bli medlem. Om du önskar avsluta ditt medlemskap i förtid kan du när som helst logga in på ditt medlemskonto och ange att du inte önskar förnya ditt medlemskap inför kommande medlemsår. Då gäller det medlemsåret ut, dvs. ett kalenderår från då du först blev medlem.

Du kommer att få en påminnelse via mail i god tid innan ditt medlemskap förnyas inför nästkommande år.

VAD ÄR BRONSMEDLEMSKAP?

Bronsmedlemskapet är vårt lite lyxigare medlemskap för dig som vill få ut mer av festivalen, och som även vill stödja festivalens löpande verksamhet.

Med ett Bronsmedlemskap får du tillträde till festivalen samt två biljettvouchers (värde 100 kr/st), vilka kan användas som betalmedel från och med festivalens första dag. Du får även två garanterade platser på alla våra medlemsvisningar, över 10 st per år! Du får festivalens katalog och inbjudningar till evenemang under höstens festival. Dessutom får du ett personligt tack för ditt stöd i festivalens katalog. Festivalen tar endast emot 150 Bronsmedlemmar. Bronsmedlemskapet har ett värde av över 2500 kr och kostar i år 1700 kr.

VAD ÄR SKILLNADEN MELLAN ETT MEDLEMSKAP OCH PROVA-PÅ?

Medlemskapet ger utöver tillgång till festivalen den 6–17 november även möjlighet att boka biljett till över 10 medlemsvisningar per år, samt möjlighet att boka biljett utan kostnad till dagsvisningarna under Stockholms filmfestival Junior i april. 

Prova-på-biljetten ger endast medlemskap för en specifik film, och ovanstående förmåner ingår alltså ej. 

FÅR MAN GÅ PÅ FESTIVALEN OM MAN ÄR UNDER 15 I MÅLSMANS SÄLLSKAP?

Nej, tyvärr inte, man måste vara 15 år för att vara medlem och för att kunna gå på festivalen. MEN är du 15 år, får du medlemskortet helt gratis! Mot att du visar legitimation i någon av våra biljettkassor kan du få ett 15-årskort direkt. Observera att ordinarie medlemsbiljetter fortfarande måste köpas till de filmer du vill se - det är endast själva medlemskapet (ord. pris 200-300 kr) som är kostnadsfritt. 

VAD GÖR JAG OM JAG TAPPAT MITT FYSISKA KORT?

Om du tappat ditt kort ska du göra en polisanmälan. Skicka en kopia på anmälan till oss, så ersätter vi förlorat kort mot en administrationsavgift på 100 kr. Du kan fortfarande komma åt ditt medlemskort digitalt genom att ladda ner vår app Stockholms filmfestival på App Store eller Google Play.

FÅR MAN FESTIVALKATALOGEN SOM MEDLEM?

Alla medlemmar får vår katalog utan extra kostnad. Katalogen finns att hämta på biografen Skandia och i Festivalcenter när festivalen börjat. Antalet är begränsat, först till kvarn gäller!

HUR GÅR DET TILL PÅ MEDLEMSVISNINGARNA/FÖRHANDSVISNINGARNA?

Över 10 gånger om året förhandsvisar vi kommande filmer för våra medlemmar. Dylika förhandsvisningar är alltid kostnadsfria. Information om en stundande förhandsvisning skickas i ett nyhetsbrev ca en vecka innan visningen, men finns också att hitta på vår hemsida och på Facebook. Du bokar en plats till visningen via vår hemsida, och det är först till kvarn som gäller. Är du Bronsmedlem har du två garanterade platser till varje visning, och får då ett mail med inbjudan inför varje medlemsvisning.

KAN MAN BLI MEDLEM TILL REDUCERAT PRIS OM MAN FYLLER 26 UNDER FESTIVALEN?

Du kan bli medlem till reducerat pris till den dag du fyller 26 år. Det är alltså hur gammal du är när du köper kortet som bestämmer priset. Ett medlemskap till reducerat pris kostar 200 kr.

 

TEKNISKA FRÅGOR

APPEN FUNGERAR INTE, VAD GÖR JAG?

Prova att ladda ner appen på nytt och försök att logga in igen. Kolla även om du kan uppdatera appen på App Store eller Google Play - nya versioner släpps regelbundet. 

VAD GÖR JAG OM MIN MOBIL HAR SLUT PÅ BATTERI?

Kontakta vår biljettpersonal på plats och uppge dina kontaktuppgifter, så hjälper de dig in på din bokade visning.

VARFÖR KAN JAG BARA KÖPA ETT MEDLEMSKORT I VARJE KÖP?

Du kan endast beställa ett medlemskort per köp på grund av att medlemskortet är personligt. När du betalat för din beställning registreras och aktiveras medlemskortet automatiskt på din medlemsprofil. Det går endast att ha ett medlemskort per medlemsprofil. 

VARFÖR FÅR JAG ETT FELMEDDELANDE NÄR JAG FÖRSÖKER REGISTRERA MITT MEDLEMSKORT PÅ MIN PROFIL?

Har du köpt ett fysiskt medlemskap i Rålambshovsparken under Sommarbio 2019 behöver du registrera ett konto på vår hemsida med samma mailadress som du uppgav vid köpet. Hade du redan ett konto med denna mailadress finns kortet redan registrerat till det kontot. Uppgav du en annan mailadress vid köpet än den du redan använder till ditt befintliga festivalkonto, kontakta Medlemsavdelningen på medlem@stockholmfilmfestival.se för hjälp.

VARFÖR FÅR JAG INTE ERT NYHETSBREV?

För att få festivalens nyhetsbrev kan du skriva in din mailadress i den röda rutan ”nyhetsbrev” som finns på startsidan. Har du registrerat dig på vår hemsida efter augusti 2016 blir du automatiskt uppskriven på vår utskickslista. Kika även i din skräpkorg, det kan vara så att ditt mailprogram sorterar bort automatiserade utskick.

PRIVACY POLICY GOOGLE APP

Vår privacy policy för Google App hittar du här. 
 

Prenumerera på festivalens nyhetsbrev

Missa ingenting under festivalen. Anmäl dig till vårt nyhetsbrev här.